Wednesday 21 September 2011

MD 9


MY DIARY (9)
21/09/2011

Pada masa ini terdapat satu tajuk panas dalam Facebook ruangan P-28 Parlimen Pasir Puteh yang dimuatkan oleh ‘Kulob Kecik’ pada 20/09/2011 jam 7.00pm yang menarik perhatian saya. Ianya berkenaan dengan beberapa soalan tentang Kapt. (B) Wan Marzudi Bin Dato’ Hj. Wan Omar, JP yang telah diajukan oleh ‘Cicak Karung’.

Berikut ialah sedutan pertanyaan-pertanyaan yang dimaksudkan itu.
Cicak Karung
*DUN SEMERAK ! KAPTEN (B) WAN MARZUDI* .... 'Calon mampu menang' bagi BN di
kerusi DUN Semerak?
1. Apakah jawatan yang pernah beliau pegang dalam UMNO Pasir Puteh..baik
dizaman Kamaruddin Mat Nor mahupun zaman Cg. AV?
2. Jika 'calon mampu menang' , kenapa untuk jawatan AJK Bahagian pun beliau
tewas?
3. Jika tiada restu UMNO Bahagian, adakah beliau punya 'JENTERA' beliau
sendiri untuk membantunya bergerak dalam seluruh kawasan DUN Semerak?
4. Apakah 'jasa dan budi' yang telah beliau lakukan di Pasir Puteh atau
Semerak khasnya? Adakah hanya bermodalkan 'sejarah' bapaknya? Sejauh mana
bapaknya masih ada 'jentera' untuk mengerakkan Wan Marzudi ?
5. Program yang mana beliau terlibat ataupun yang beliau 'modalkan'.....
adakah 'menyentuh' hati pengundi Semerak? Atau hanya setakat 'naik angin'
kerana di 'pong' oleh kaki Ringgit Malaysia (RM)? Atau pencari2 kesempatan?
6. Adakah hanya dengan 'program' yang diletupkan sejak setahun ini boleh
meletakkan beliau sebagai 'mampu menang'?
7. Kenapa YB Semerak, Wan Hassan lebih suka 'berlawan' dengan beliau
daripada Cg. AV di Semerak??? Adakah Wan Hasan 'rasa' lebih mudah untuk
beliau menang???

Soalan 1 :-
Kapt. (B) Wan Marzudi JP sebenarnya pernah juga memegang beberapa jawatan kecil di dalam UMNO Bahagian Pasir Puteh. Dari tempuh 2006-2009 beliau adalah AJK Bahagian DiLantik. Selain jawatan ini beliau memegang jawatan Pengerusi Biro Kebajikan Dan Bencana Alam UMNO Bahagian Pasir Puteh.
Diperingkat Cawangan pula, beliau adalah Ketua Cawangan UMNO Semerak ‘A’ dari tahun 2000 hingga sekarang.
Beliau pernah juga dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Dato’ Hanifah Aman Timbalan Menteri Komuniti bagi pemilihan UMNO di Kelantan pada tahun 2006.
Soalan 2 :-
Kapt. (B) Wan Marzudi sememangnya pernah kalah dalam pertandingan AJK Bahagian. Walau bagaimana pun, beliau tetap dilantik juga oleh Ketua Bahagian pada masa itu iaitu Datuk Hj. Kamaruddin Md Nor.
Soalan 3 :-
Tidak ada keperluan baginya untuk membuat sebarang persediaan dalam konteks ini. Beliau sedikit pun tidak bimbang tentang perkara ini kerana beliau sentiasa berkata bahawa beliau tidak pernah pun bercita-cita untuk menjadi calon. Beliau percaya segala-galanya adalah ketentuan ilahi. Beliau akan ke Mekah untuk menunaikan fardhu haji tidak lama lagi dan di sana beliau akan juga memohon ampun dan berdoa semoga Allah SWT memberikan petunjukNya.
Beliau tahu bahawa peranan Ketua Bahagian dalam perkara ini sangatlah besar. Sebab itu, walaupun beliau tidak dilihat bersama dengannya, ini tidak bermakna bahawa beliau menanam sikap ‘bermusuh’ dengannya.    
Soalan 4 :-
Tentang jasa dan budi beliau terhadap masyarakat Semerak, beliau tidak pernah menganggap apa sahaja yang disumbangkannya itu sebagai sesuatu yang harus diberikan penghargaan. Beliau menganggap segala jasa dan budi yang telah ditaburnya (walaupun sudah 11 tahun) itu hanyalah sebagai tanggungjawabnya terhadap masyarakat setempat dimana beliau dilahir dan dibesarkan.
Tentang jentera ‘bapaknya’ pula, itu juga tidak perlu beliau khuatir. Bapaknya sudah tua dan uzur, maka sewajarnyalah dibiarkan beliau berehat sahaja.
Soalan 5 :-
Sepertimana dalam jawapan saya di atas, peranan beliau didalam membantu masyarakat setempat adalah kecil dan dilakukan semata-mata sebagai seorang ahli UMNO biasa sahaja. Segala yang telah dibuat itu pula tidak ada kena mengena dengan sesiapa kerana beliau boleh membuat keptusan sendiri. Orang-orang yang dilihat berdampingan dengannya hanyalah sekadar kawan-kawan biasa dan bukan berperanan sebagai penasihat-penasihat. Beliau tidak pernah melantik sesiapa pun kerana beliau bukan memegang sebarang jawatan penting.
Soalan 6 :-
Beliau tidak pernah ‘meletupkan’ sebarang program hanya dengan tujuan untuk menjadi calon. Ini adalah kerana beliau sudah biasa menjalankan aktiviti-aktiviti sosial itu sudah sekian lama.
Soalan 7:-
Beliau tidak tahu menahu tentang hasrat YB Wan Hassan lebih mahukan beliau sebagai lawannya dalam pilihanraya yang akan datang ini berbanding Ketua Bahagian sendiri.
Sebagai kesimpulan, saya ingin mengajak para pembaca kepada satu keadaan dimana jikalaulah Kapt. (B) Wan Marzudi JP ini tidak pernah melakukan apa-apa berbanding dengan apa yang telah selama ini beliau lakukan, saya ingin bertanya manakah yang lebih baik?
Apakah lebih baik jika beliau duduk diam-diam dan tidak mengeluarkan sebarang bentuk bantuan kepada sesiapa pun?
Atau apakah setiap kali beliau hendak menghulurkan bantuan, beliau terpaksa meminta izin daripada UMNO Bahagian Pasir Puteh terlebih dahulu?
Atau apakah sebenarnya ada orang-orang yang merasa khuatir tentang apa yang dibuatnya padahal apa yang dibuatnya itu hanyalah sesuatu yang kecil sahaja disisi masyarakat?
Inilah selalunya persoalan yang timbul daripada orang-orang UMNO Pasir Puteh setiap kali ada orang-orang UMNO lain seperti Kapt. (B) Wan Marzudi JP yang melakukan kerja-kerja kebajikan. Seolah-olah kerja-kerja kebajikan tidak diutamakan oleh UMNO itu sendiri.
Oleh,
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No. Ahli UMNO 03924693
Semerak.

No comments:

Post a Comment