Friday 9 September 2011

MD 2


MY DIARY (2)
09/09/2011

Saya dapati kerja ‘timbuk-menimbuk’ dalam Facebook sangat digemari oleh sesetengah Facebookers.

Saya sendiri pun kena.

Fenomena ini bukanlah sesuatu yang ganjil kerana dalam masa berforum sudah tentulah terdapat berbagai-bagai pendapat dengan berbagai-bagai ragam cara penyampaiannya. Semua itu adalah kebebasan orang-orang yang menulis itu. Mereka bebas untuk menulis apa sahaja dan saya menganggap semua itu selari dengan prinsip saya sendiri.

Apabila saya di’timbuk’ bertalu-talu oleh beberapa rakan dalam facebook, saya sentiasa mengikutinya dengan perasaan seronok. Kadang-kadang ianya boleh menghiburkan saya untuk menghilangkan rasa ‘boring’ kerana saya sudah banyak menulis artikel-artikel politik yang serious.

Sebab itulah saya mampu menerimanya secara positif. Tambah-tambah apabila ada yang membongkar kisah-kisah penglibatan politik silam saya yang kebanyakan orang-orang Pasir Puteh sendiri pun sudah mengetahuinya.

Ada yang nak tahu mengapa saya tidak mengambil kisah tentang hal-hal ini dan tahan di’timbuk’..

Pertama ialah kerana saya sendiri pun telah banyak juga ‘timbuk’ orang dalam artikel-artikel saya. Jadi sewajarnyalah jikalau orang lain pula ‘timbuk’ saya.

Kedua ialah kerana saya sudah biasa kena ‘timbuk’ secara habis-habisan dulu. Pernah dulu saya ditangkap dan ditutup mata oleh satu kumpulan di Kuala Lumpur lalu dibawa kesatu tempat yang sampai hari ini pun saya tidak tahu di mana lokasinya. Saya telah dikurung di situ selama sembilan (9) hari sembilan malam. Saya telah di'timbuk' dan didera secara ‘mental torture’ habis-habisan siang dan malam kerana saya didapati menentang ‘establishment’ sehingga kepada tahap mengepalai tunjuk perasaan sambil berpidato. Masa itu orang yang menjadi ketua skuad ‘mendera’ ini belum jadi menteri. Setelah penat ‘menimbuk’ saya dengan berbagai-bagai cara dan bahan, akhirnya beliau mengaku kalah dan melabelkan saya sebagai ‘ore kelate yang paling babil dalam dunia’. Yang menjadi kehairanannya ialah apabila saya telah dilepaskan (dengan mata ditutup juga), saya telah dipujuk supaya menyertai mereka untuk tugas-tugas 'menimbuk' dan mendera orang-orang lain pula selepas itu.

Walau macamana pun, satu perkara yang kawan-kawan sudah lupa. Mereka lupa bahawa saya bukan orang penting dalam politik Pasir Puteh. Saya hanyalah ahli UMNO biasa yang tidak memegang apa-apa jawatan penting parti jauh sekali ada pengaruh terhadap ahli-ahli yang lain. Perkara yang sedikit membezakan ialah mungkin saya suka menulis dan mengkritik kepimpinan di dalam blog yang orang lain tidak mahu melakukannya.

Saya tidak berharap bahawa tulisan-tulisan saya diambil kisah oleh sesiapa terutama oleh pihak kepimpinan parti kerana tiada satu pun yang ditulis pernah ditujukan secara terus kepada mana-mana pihak yang saya kritik itu kecuali satu atau dua artikel penting sahaja. Mereka boleh memilih untuk membacanya atau pun tidak. Orang yang tidak suka membaca Berita Harian contohnya, boleh membaca Harakah. Begitulah juga sebaliknya.

Oleh itu, saya berharap semoga pihak kepimpinan parti mampu juga bertahan dengan ‘deraan’ disepanjang tempuh memegang kuasa. Ianya boleh mematangkan kita.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak.

1 comment:

  1. Kalau pemimpin tidak tahan dengan kena timbuk,terlalu sensitif dengan kritikan dan tergesa2 mebuat sesutu keputusan, maka kita perlulah menilai semula pemimpin tersebut samada ia perlu terus dijulang atau sebaliknya. Jangan lah kita rakyat digula2kan dengan kebendaan.

    ReplyDelete