Saturday 30 July 2011

SSPDS 47

SUASANA SEMASA POLITIK DUN SEMERAK (47)
“…….Himpunan Anak Kelantan D'Perantauan yang berlangsung satu hari yang bermula jam 9 pagi tadi menyaksikan hampir 10,000 rakyat Kelantan berkunjung ke stadium itu.

Selain dapat bersemuka dengan anggota exco kerajaan negeri dan wakil rakyat yang lain, oarang ramai juga boleh mengenali lebih dekat anak syarikat di bawah kerajaan negeri yang turut serta mengadakan pameran mereka hari ini.

Hadirin juga turut dihidangkan nasi gulai kawah serta pelbagai buah-buahan tempatan yang rata-ratanya disumbang oleh anak-anak Kelantan sendiri. Himpunan Anak Kelantan D'Perantauan yang berlangsung satu hari yang bermula jam 9 pagi tadi menyaksikan hampir 10,000 rakyat Kelantan berkunjung ke stadium itu.

Selain dapat bersemuka dengan anggota exco kerajaan negeri dan wakil rakyat yang lain, oarang ramai juga boleh mengenali lebih dekat anak syarikat di bawah kerajaan negeri yang turut serta mengadakan pameran mereka hari ini.

Hadirin juga turut dihidangkan nasi gulai kawah serta pelbagai buah-buahan tempatan yang rata-ratanya disumbang oleh anak-anak Kelantan sendiri…..”
Di atas adalah petikan ayat-ayat dari Harakah keluaran hari ini tanpa diedit semula dan itu adalah sebagai bukti jelas bahawa segala kerja keras YB Wan Hassan selama ini berhasil. Perhimpunan ini sememangnya mendapat sambutan orang ramai yang terdiri daripada anak-anak Kelantan di sana. Kejayaan sesuatu majlis itu boleh diukur dari jumlah kehadiran walaupun mereka yang datang belum tentu semuanya akan balik mengundi parti PAS tetapi sekurang-kurangnya mereka datang juga tanda minat. Ianya sama seperti kalau kita ‘bekwah’ dan orang yang dijemput semuanya hadir maka kerja ‘bekwah’ itu akan dianggap berjaya dan menandakan kita mempunyai saudara mara dan rakan taulan yang ramai.
‘Gulai kawah’ yang disediakan itu sememangnya kegemaran orang-orang Kelantan dari sejak turun menurun lagi. Ianya sudah menjadi sinonim dan kebanggaan orang-orang Kelantan apabila diadakan sesuatu majlis besar. Sebab itu saya telah mengkritik sambutan oleh BN Pasir Puteh tatkala PM datang pada 2 Julai dulu itu. Penyediaan ‘nasi bungkus’ menggantikan ‘gulai kawah’ dan ketiadaan  acara-acara tradisi lain adalah sesuatu yang amat dikesali.  
Saya harap walaupun kita ‘bermusuh’ dengan parti PAS, tetapi apa-apa yang betul dipihaknya hendaklah diterima jua sebagai sesuatu yang boleh dicontohi. Begitu jugalah sebaliknya. Apa-apa yang baik dipihak UMNO, pihak parti PAS hendaklah menerimanya dengan ikhlas sebagai contoh juga. 
Saya masih tetap dengan cita-cita saya untuk melihat UMNO dan PAS sekurang-kurangnya duduk semeja walaupun belum boleh seia sekata.
Oleh,
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
31 Julai 2011 Semerak.

No comments:

Post a Comment