Sunday 24 July 2011


SUASANA SEMASA POLITIK DUN SEMERAK (42)
Pada hari ini terdapat desas desus bahawa Cikgu Azmi ada kemungkinan akan ditempatkan di DUN Semerak sebagai calon dalam pilihanraya umum ini nanti bukan di parlimen Pasir Puteh. Desas desus ini baru hari ini saya dengar kerana selama ini Cikgu Azmi adalah dalam jangkaan senarai calon-calon parlimen.
Saya tidak mahu menyangkal bahawa desas desus ini palsu. Segala-galanya berkemungkinan. Walau bagaimana pun saya ingin memperkatakan sesuatu dalam topik ini yang ada hubungkaitnya dengan cabaran yang akan dihadapi oleh parti PAS di Semerak.
Sepertimana yang telah saya perkatakan dalam artikel-artikel yang lepas bahawa hanya seorang tokoh sahaja di Semerak yang mampu menggugat YB Wan Hassan.  Antara artikel-artikel itu ialah ‘Calon-Calon Yang Berpotensi’ dan ‘SSPDS 39’.  Beliau ialah Kapt. (B) Wan Marzudi Dato’ Hj Wan Omar, JP. Beliau dikatakan hanya satu-satunya orang yang boleh memberikan harapan untuk BN menang Di DUN Semerak kerana kekuatan pengaruh yang agak seimbang. Selain daripada beliau, orang ramai tidak mempunyai keyakinan dan harapan yang tinggi. Sebab itu, Cikgu Azmi bukanlah orang yang sewajarnya ditempatkan di DUN Semerak. Begitu jugalah lain-lain orang termasuk Ketua UMNO Bahagian sendiri.
Saya tidak pasti juga dari mana sumber sebenar desas desus ini. Kalau datangnya dari UMNO sendiri, ini bermakna satu perancangan sedang dibuat berpandukan kepada maklumbalas yang tidak tepat. Mungkin juga sengaja dirancang untuk tujuan tertentu yang saya belum pasti tentangnya. Kalau datangnya dari pihak parti PAS pula, ini bermakna bahawa mereka sedang menggunakan taktik ‘perang psychology’ dan propaganda semata-mata dengan tujuan supaya pemimpin-pemimpin UMNO berada dalam keadaan syak wasangka sesama sendiri lalu bercakaran dalam hal berebut calon. Mungkin juga mereka sedang mencari-cari jalan supaya Kapt. (B) Wan Marzudi JP tidak diletakkan di DUN Semerak kerana bimbang kekuatan pengaruhnya betul-betul boleh menggugat YB Wan Hassan.
Segala-galanya berkemungkinan.
Oleh,
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
24 Julai 2011 Semerak.

No comments:

Post a Comment