Saturday 30 August 2014

Hukum Faraid Yang Jelas Dilanggari


tazkirah ini bertepatan dengan apa yang telah terjadi keatas saya sendiri
mak saya diakhir2 masanya
tak berapa mahu tinggal di rumah adik2 saya yang lain
saya 9 beradik semua dan saya hak sulung
dan saya hak paling miskin
saya kata kepadanya
kalau mak duduk rumah orang lain semua ada
makan sedap
apa nak semua ada atau boleh dicari
bilik aircond
bilik air ada air panas
nak kemana2 pun boleh dibawa
saya kata
rumah ambo kecik
panas takdak aircond
anak2 ramai bising
makan pun singgam dan budu sahaja
dia jawab
aku nak duk rumah mung
saya pun diam
dan jaga makan minum dia seperti biasa
dia meninggal pada 22/12/2011
(ayah pada 15/5/1994)
sampai hari ni saya masih tertanya2 dan hairan
mengapa dia memilih untuk habiskan masa2 akhir dia dengan kami
padahal sebelum itu tanah pusaka peninggalan ayah termasuk rumah kediaman pun diberikan olehnya kepada salah seorang adik saya yang kaya secara diam2 tanpa dimaklumkan sepatah pun kepada anak2 yang lain termasuk saya sendiri
https://www.facebook.com/video.php?v=777490742307830&set=vb.100001407337073&type=2&theater

No comments:

Post a Comment