Friday 28 October 2011

MD 30


MyDiary (30)
29/10/2011
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Pesta Pantai yang sedang berlangsung sekarang di Pantai Bisikan Bayu (Dalam Rhu) Semerak adalah sesuatu yang dianggap baik. Selain daripada percubaan untuk mempopularkan semula tapak perkelahan keluarga, terdapat juga beberapa infra-struktur lain yang dibina akan menjadi kemudahan orang ramai selepas ini.

Namun, saya melihat usaha ini dibuat sekadar untuk tujuan jangka pendek sahaja. Warong, tandas dan wakaf tempat berteduh dibina hanya semata-mata untuk tujuan pesta yang diadakan itu sahaja.

Sikap kerajaan Kelantan melalui MDPPnya, sememangnya tidak pernah sebelum ini melakukan sebarang usaha untuk memajukan lokasi perkelahan seperti ini secara serious. Mereka telah membiarkan tapak seperti ini berada di dalam keadaan tidak terurus sejak sekian lama. Sekarang tiba-tiba sahaja pesta pantai yang sedang berlangsung ini diadakan. Apakah ada kaitannya dengan pilihanraya umum yang semakin hampir?

Saya melihat dari sudut pembangunan sesuatu kawasan itu untuk tujuan jangka panjang. Kawasan seperti Pantai Bisikan Bayu ini memerlukan lebih banyak infra-struktur asas yang lebih tersusun jika hendak menarik orang ramai ke sana. Warong-warong, jalan masuk, tandas-tandas, wakaf-wakaf, taman reakreasi, taman permainan kanak-kanak, benteng serta tempat meletak kenderaan hendaklah dibina dengan secukupnya untuk keselesaan orang ramai. Saya melihat tempat meletak kenderaan sebagai sesuatu yang sangat diperlukan di situ.

Saya tidak tahulah mengapa kemudahan-kemudahan seperti yang disebutkan itu tidak pernah diambil berat oleh kerajaan negeri. Apakah kerajaan negeri tidak mengutamakan pembangunan seperti ini kerana tiada peruntukan atau pun sengaja tidak diutamakan kerana sememangnya dasarnya begitu?

Saya harap janganlah kesempatan diambil menjelang pilihanraya untuk memikat para pengundi hanya dengan taktik melakukan sesuatu seperti ini yang akan dianggap orang seperti melepaskan batuk ditangga sahaja. Segala kemudahan yang disediakan hanyalah untuk tujuan sementara kerana dibina ala kadar sahaja. Selepas ini, tapak dibiarkan lagi seperti pada masa-masa yang lepas sedangkan kemudahan tapak yang berhampiran diberikan kepada orang lain untuk diraih keuntungannya.

Oleh itu, disamping mementingkan orang luar dengan memberikan tapak yang sangat bernilai, kerajaan negeri melalui MDPP harus juga mementingkan keperluan dan keselesaan orang ramai yang memerlukan kawasan yang lebih selesa untuk tujuan berehat dan berkelah seperti Pantai Air Tawar, Besut.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak. 

No comments:

Post a Comment