Saturday 8 October 2011

MD 22


MyDiary (22)
08/10/2011

(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua yang ditulis adalah semata-mata pendapat peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Menulis secara bebas seperti yang sedang saya lakukan ini membawa makna bahawa saya tidak terikat dengan mana-mana pihak seperti yang dituduh akhir-akhir ini. Saya tidak ada majikan yang membayar kepada saya seperti syarikat akhbar kerana saya menganggap menulis seperti ini hanyalah sebagai hobi dimasa lapang sahaja untuk dibaca oleh orang-orang yang mahu membacanya.

Ada orang cuba menghina saya dengan berkata bahawa saya tidak mempunyai pekerjaan maka menulis adalah mata pencarian saya buat pada masa ini dan menganggap saya menerima upah. Saya menganggap orang seperti itu sebagai orang yang tidak sukakan kepada buku. Beliau mungkin juga tidak berpelajaran tetapi boleh menulis dan membaca kerana pernah dihantar ibubapanya ke sekolah.

Inilah sikap orang-orang kita. Sedikit pun tidak boleh ditegur dan dikritik. Yang dipentingkan hanyalah puji-pujian sahaja. Mereka akan marah apabila dikritik tetapi amat menyayangi orang-orang yang memuji-mujinya.

Saya berpendapat bahawa jika seseorang pemimpin itu tidak bersedia dikritik, maka itulah tandanya beliau tidak mahu juga menerima kenyataan bahawa ada kesilapan yang pernah beliau lakukan. Jika dibiarkan, beliau seterusnya akan merasa bahawa beliaulah orang yang paling sempurna dan paling layak memimpin. Orang-orang lain akan dianggap hanya layak sebagai pengikutnya sahaja.

Banyak contoh-contoh kepimpinan seperti ini didalam sejarah. Pemimpin-pemimpin seperti ini pada kebiasaannya akan jatuh juga dan jatuhnya adalah secara hina dan memalukan.

Saya harap tidak ada pemimpin seperti ini di Pasir Puteh baik dalam UMNO mahu pun PAS kerana saya akan terus menulis dan menulis untuk mengkritik kedua-dua pihak.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No. Ahli UMNO 03924693
Semerak.

No comments:

Post a Comment