Friday 4 July 2014

Mewahnya Awak Makan Bulan Puasa !!!

saya ada kawan fb
jutawan muda di kuala lumpur
memegang jawatan teratas dalam sebuah persatuan kereta nasional
banglonya sangat besar di atas puncak sebuah bukit
keretanya banyak semua jenis mewah2 harga juta setiap satu dengan nombor plat angka 1 semuanya
hampir setiap petang dekat berbuka posting dia tunjuk lauk pauk yang mewah2 dan berpuluh2 jenis untuk santapan berbuka keluarganya siap dengan senarai nama2 menunya
kononnya masakan ibunya
dihidangkan di atas meja panjang macam meja dalam istana
bagi orang2 kaya macam dia mungkin itu hanyalah perkara biasa
tapi bagi orang2 miskin sudah tentu tengok gambar2 tu 'blinking'
sambil berkata dalam hati
sedap dan mewahnya tak pernah jumpa makanan macam ni
menu orang puteh pun ada
saya pun bagitaulah dia
kena ingat ada orang yang berbuka hanya dengan sebiji buah kurma setiap orang dalam keluarganya
makan pula hanya mee goreng bodoh
dan airnya hanyalah segelas sirap
maksud saya dia tak faham
saya pun duk pikir kenapa orang2 kaya ni payah faham
bila bulan puasa nak tunjuk2 kemewahan
saya pun 'simpan' sahajalah dia buat sementara waktu
lepas bulan puasa mungkin bagi dia masuk padang main balik

No comments:

Post a Comment