Friday 24 January 2014

Kelajuan Jalur Lebar Internet Yang Tidak Memuaskan Di Tok Bali

Apabila disebut Tok Bali, pertama semua orang sudah tahu di mana letaknya tempat ini. Tambah lagi ianya tidak jauh dari Pengkalan TUDM Gong Kedak yang menempatkan jet-jet pejuang yang tercanggih iaitu Sukhoi yang dikatakan boleh terbang dengan kelajuan melebihi 3 ribu kilometer sejam dan boleh berhenti diam seketika di udara. Tambah lagi juga, ianya tidak jauh dengan Tok Aman Bali Resort yang berbintang 4 itu. Kedua, kerana Tok Bali akan dibangunkan sebagai sebuah pelabuhan perikanan terbesar Asia Tenggara sepertimana yang dirancang 20 tahun lebih yang lalu.

Ini bermakna bahawa Tok Bali ialah satu kawasan pembangunan mega yang akan melibatkan kos pembangunannya sehingga berbilion ringgit apabila projeknya mula dibangunkan secara bersungguh-sungguh nanti. Sekarang proses pembangunannya masih lagi lembab disebabkan faktor politik sepertimana yang pernah saya tulis sebelum ini.

Walau bagaimana pun, itu tidak bermakna bahawa kelajuan jalur lebar di kawasan ini tidak perlu dipertingkatkan lagi. Penduduknya ramai termasuk pekerja-pekerja yang bekerja dan juga orang-orang berniaga. Mereka semua sudah pandai menggunakan kemudahan internet kerana ianya diperlukan untuk membantu dalam urusan harian kehidupan dan perniagaan mereka termasuk juga oleh pelajar-pelajar sekolah.

Apa yang menjadi rungutan adalah tahap kelajuan yang terlalu rendah di kawasan itu. Oleh kerana ada yang tahu saya menulis, mereka pun meminta supaya saya terbitkan satu artikel ringkas mengenainya di dalam blog saya ini.

Oleh itu, artikel pendek ini bertujuan menarik perhatian pihak-pihak yang berkenaan supaya dapat kiranya dipertingkatkan kelajuan akses internet di kawasan ini sepertimana yang sudah dinikmati oleh kawasan-kawasan yang lain.

(nota: artikel ini saya sudah emelkan juga secara terus kpd YB Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek, Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia)

Oleh
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
Semerak

No comments:

Post a Comment