Monday 2 February 2015

Mendemokrasikan Semula Malaysia

Mendemokrasikan Semula Malaysia :
saya bukan orang politik
saya bukan ahli parti mana2
saya bukan berhak bercakap dan menyentuh isu politik
tetapi saya ada hak sebagai rakyat biasa
yang mahukan keselamatan
yang mahukan keharmonian hidup
yang mahukan pendidikan untuk anak2
yang mahukan peluang kerja atau perniagaan untuk anak2 selepas tamat belajar
yang mahukan perkhidmatan kesihatan yang baik
yang mahukan kemudahan asas yang mencukupi
yang mahukan segala apa yang sepatutnya menjadi tugas dan tanggungjawab kerajaan terhadap rakyatnya
samada kerajaan pusat atau negeri
buat pada masa ini
tugas dan tanggungjawab itu kelihatan sempurna
namun
saya bukan seorang sahaja rakyat malaysia
saya hyanyalah seorang dari berjuta2 rakyat yang lain
kamilah yang dipanggil negara
haiwan2
pokok2
rumah2 batu
kenderaan2
dan semua yang lain itu
tidak bercakap dan tidak berakal
juga tidak keluar mengundi pada hari pilihanraya
dan mereka tidak kisah siapa yang jadi pemimpin politik dan pemimpin negara
kerana mereka akan hanya bercakap dikemudian hari nanti
tetapi kami ada hak untuk memilih pemimpin kami yang kami sendiri mahukan
mana yang dapat majoriti
itulah pemimpinnya
oleh itu
pada pru14 nanti ini
gunakanlah peluang itu dengan sebaik2 mungkin
jika bn dirasakan masih relevan
pangkahlah dacing
jika pr dirasakan relevan
pangkahlah lambang2 lain
begitu jugalah
jika IKATAN yang dirasakan relevan
pangkahlah lambangnya nanti
sekurang2nya
itu pun boleh juga dijadikan alternatif dan pilihan baru
biarpun yang terakhir
kerana itulah demokrasi

No comments:

Post a Comment