Monday 31 August 2015

Kibaran Jalur Gemilang

Saya tidak tahu dan tidak nampak sejauh mana keghairahan mengibarkan jalur gemilang tahun ini
Bagi mereka yang bekerja sebagai pemandu bas ekspres atau kereta sewa, mungkin mereka lebih tahu
Dulu banyak kenderaan yang memasangnya
Ada yang memasangnya dengan banyak kerana nak tunjuk semangatnya banyak dan tinggi
Kalau lori, benderanya pula bersaiz besar kerana nak bagi sesuai dengan saiz kenderaan
Sejak akhir2 ini
Pemandangan ini semakin hilang
Bukan sahaja sangat kurang kenderaan yang memasangnya
Rumah2 pun tidak lagi ghairah memasangnya
Semua jiran saya tidak lagi memasangnya seperti pada tahun2 yang lalu
Saya tidak tahu mengapa tetapi saya tetap memasangnya kerana yang dulu masih elok
Mungkin zaman sudah berubah
Semangat patriotisma tidak lagi mahu dizahirkan melalui pemasangan bendera
Walau apa pun
Saya masih mempunyai sikap lama bahawa orang ramai sepatutnya memeriahkan suasana kemerdekaan dengan pemasangan jalur gemilang
Oleh itu saya ingin mencadangkan supaya tahun depan kerajaan mula mengagihkan sebidang jalur gemilang yang bersaiz besar kepada setiap rumah secara percuma
Sebaik2nya bagi kontrak untuk dipasang siap di setiap rumah itu.

No comments:

Post a Comment