Friday 16 March 2012

MD 43


MyDiary (43)
16 Mac 2012
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Orang-orang yang kuat UMNOnya tidak akan sekali-kali berhenti bekerja untuk partinya. Selepas PRU13, kerja seterusnya ialah berkaitan dengan pemilihan pula iaitu kerja dalaman parti yang tidak kurang pentingnya juga. Bezanya, ianya tiada kaitan dengan parti-parti lain.

Walau bahagimana pun, prestasi PRU13 akan tetap memberi kesan keatas senario pemilihan yang akan datang ini. Lanskapnya akan tetap dipengaruhi dan bergantung kepada prestasi dan keputusan yang dicapai dalam PRU13.

Saya menjangkakan persaingan tetap akan berlaku diantara ‘kumpulan lama’ dan ‘kumpulan baru’.

Kumpulan lama masih menganggap cara bekerja kepimpinan baru tidak begitu ‘efficient’ sepertimana yang diharapkan. Manakala kumpulan baru pula menganggap cara bekerja kepimpinan terdahulu sudah ketinggalan zaman.

Masing-masing pihak mempunyai alasannya yang tersendiri. Kumpulan lama sudah mempunyai pengalaman yang luas tetapi kumpulan baru belum lagi habis sepenggal. Kumpulan lama berkata bahawa kumpulan baru tidak ada kemampuan untuk memenangkan parti dalam pilihanraya ini dan kumpulan baru pula berkata kumpulan lama telah gagal terlebih dahulu.

Kedua-dua kumpulan mempunyai kekuatan masing-masing yang tersendiri. Tidak dapat dikatakan kumpulan mana yang lebih kuat kerana ukuran siapa kuat siapa lemah akan dilihat secara jelas selepas pilihanraya ini. PRU13 inilah yang akan menentukan samada kumpulan lama betul atau kumpulan baru betul.

Jika PRU13 ini membawa kemenangan kepada UMNO dan BN, maka akan terbuktilah bahawa kumpulan baru ini ada kemampuannya dan berjaya. Dengan itu juga, kepimpinan kumpulan baru ini harus dikekalkan untuk penggal yang akan datang ini.

Jika sebaliknya, kumpulan baru ini harus ditukarkan kepimpinannya kepada kumpulan lama pula.

Terpulanglah kepada nasib dan takdir selepas usaha keras dilakukan.

Apa pun, saya dipihak kumpulan lama.



Oleh,
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak.

No comments:

Post a Comment