Thursday 29 March 2012

MD 45

MyDiary (45)
29 Mac 2012
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Tiada sesiapa boleh memaksa sesiapa untuk berkawan dengan sesiapa. Bila terdapat dua kumpulan contohnya, seseorang itu boleh memilih untuk masuk mana-mana kumpulan yang beliau sukai. Banyaklah sebabnya maka seseorang itu memilih kumpulan yang disukainya itu. Ada yang memilih sesuatu kumpulan itu kerana ahli-ahli kumpulan itu merupakan kawan-kawan lamanya, ada juga dengan sebab-sebab tertentu yang lain.

Di Pasir Puteh, semua orang tahu bahawa terdapat dua kumpulan besar sepertimana yang telah saya sebutkan di dalam MD saya yang lepas. Kedua-dua kumpulan ini mempunyai ahlinya masing-masing.

Kumpulan pertama ialah kumpulan yang mana orang-orangnya terdiri daripada mereka yang telah lama berkecimpung didalam parti, manakala kumpulan kedua ialah kumpulan yang mana orang-orangnya terdiri daripada mereka yang baru berkecimpung didalam parti.

Kedua-dua kumpulan ini mempunyai sokongan tersendiri masing-masing dan dilihat sama kuatnya dari segi pengaruh. Kumpulan-kumpulan ini boleh memperkuatkan perpaduan parti jika digabungkan tetapi usaha kearah itu tidak pernah dibuat. Kedua-dua kumpulan ini semakin hari semakin jauh jaraknya. Walau bagaimana pun, kedua-dua kumpulan ini tetap mahukan UMNO dan BN menang dalam pilihanraya ini walaupun mereka bekerja secara berasingan. Kumpulan pertama bekerja secara bebas tanpa arahan mana-mana pihak sementara kumpulan kedua bekerja dengan arahan kepimpinan parti. Oleh itu, tiadalah apa-apa salah kerana matlamatnya adalah sama.

Pada 17hb Mac 2012 tempuh hari, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia, YB Dr. Fuad Zarkashi telah datang ke Pasir Puteh untuk merasmikan satu program anjuran sebuah NGO. Disebabkan sesuatu perkara yang tidak dapat dielakkan, program itu telah terpaksa dibatalkan pada saat-saat akhir. Namun, YB Dr. Fuad tetap juga datang untuk memenuhi undangan NGO ini. Program asal pada hari itu ialah YB Dr. Fuad bersarapan pagi di rumah YBhg. Datuk Hj Kamaruddin sebelum ke Dewan Besar SMK Kamil bagi menyempurnakan upacara perasmian program. Oleh itu, kedatangannya pada hari itu adalah kedatangan diatas kemahuannya sendiri walaupun telah dimaklumkan tentang pembatalan program dan kunjungannya kerumah mantan Ketua Bahagian itu adalah sebenarnya sebahagian daripada program yang telah pun diatur awal-awal. Selain daripada itu, kedatangannya juga adalah diatas rasa hormatnya kepada mantan Ketua Bahagian kerana mereka adalah sahabat lama.

Dengan penjelasan ini, diharap tiadalah lagi persepsi negatif bahawa kumpulan pertama ini sedang mengumpul kekuatan untuk menerajui semula kepimpinan UMNO Bahagian Pasir Puteh nanti. Mereka hanya ingin bersama-sama didalam usaha kearah mencapai kemenangan didalam PRU13 ini. Tinggal lagi, cara dan kaedah mungkin tidak sama kerana kumpulan ini bukan memegang jawatan parti.

Saya mewakili kumpulan pertama.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak.    

No comments:

Post a Comment