Thursday 1 January 2015

Krisis Air Terbesar Di Kelantan Pasca Banjir Besar

1) Syam Ghaz
Rakyat Kelantan MINUM AIR SELUT@LUMPUR.
Lokasi: Kg Kemubu, 31 Disember 2014
Inilah realiti jika kerajaan slow atasi bencana banjir besar.
Cadangan Penyelesaian: Lori2 AKSB (Air Kelantan) berlambak di Kb, Bachok, Pasir Puteh boleh hantar shja tank air seluruh kesana.
Tak cukup helo Kerajaan PR Slgr dan Pulau Pinang hantar segera.
Sebelum mrka kena TAUN dan MATI Katak. Elektrik dan Air bersih pun tiada.
Mana pemimpin Kelantan sekarang ini.
Exco Infrastrutur ada buat apa? Tolong selesaikan segera, banjir dah berlalu berberapa hari sudah, jika tak mampu sila LETAK JAWATAN seperti Negara Maju.
Terima kasih
Syam Ghaz
Like · · Share

2) Ibnu Mahmood
Abe Lek, mohon sebarkan fakta ambo nk kongsi ni.
Sejak banjir melanda Klatè se awal 24 Dis. 2014, 29 dari 32 loji di Klatè dihentikan operasi kerana: (1) pencawang elektrik dinaiki air atau/dan; (2) loji dan peralatan M&E ditenggelami air.
Akibatnya lebih 90% pengguna air AKSB terputus bekalan air bersih.
Permintaan air di hospital2, pusat2 pemindahan sementara dan klinik/pusat dialisis mula mendesak.
Malangnya, AKSB hanya memiliki 8 buah lori tangki air utk buat penghantaran ke beratus premis di seluruh negeri.
Sehingga mlm ni, lebih dari 15 loji dari 32 loji kesemuanya telah beroperasi semula. Manakala bakinya masih belum beroperasi kerana tiada bekalan elektrik atau masalah teknikal akibat panel elekrrik dan motor ditenggelami banjir.
Kakitangan AKSB berusaha 24jam sehari sejak 24hb untuk memulihkan keadaan.
Memandangkan skala masalah adalah sangat besar dan meliputi kemudahan2 bekalan air di seluruh negeri, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) telah meminta bantuan lori2 tangki, juruteknik dan engineers M&E dan bantuan manpowers dari SAJH, SAMB, SAINS, Syabas, dan SATU. Kesemua bantuan ini samada telah sampai atau sedang dlm perjalanan. Esok, bantuan dari PBA, LAP dan SADA akan mula bergerak ke Kelantan utk membantu AKSB.
This inter-state (crisis mitigation) cooperation among water operators is considered the biggest ever in the history of Malaysia.
More than 100 tech. manpowers and dozens of assets are deployed to assist AKSB and the people of Kelantan in restoring water services.
Like · ·
  • Syam Ghaz jika Exco Kelantan jenis proaktif mrka akan dptkan bantuan luar jika tak mampu. ninduk wait n see.
  • Dee Pasir Mas Mak dan ayah saya di pasir mas juga harapkan air hujan utk wuduk, basuh beras dan minum. takungan air dlm kolah ikan pula utk mandi dan buang air besar dan kecil.. sampai ke saat ini.
    8 mins · Unlike · 1
  • Syam Ghaz Kelantan dan Pusat tiada plan pengurusan bencana ad hoc
  • Wan Malek saya akan copy and paste kesemuanya termasuk komen2 dan publish dalam blog saya, lepas tu saya copy and paste dari blog saya dan emelkan pula kpd pihak2 tertentu
    1 min · Like

    Bagi Khemah seorang satu keluarga untuk Mangsa Banjir yang rumahnya dilanda banjir lumpur seluruh Kelantan.
    Langkah ini lebih praktikal daripada bagi sumbangan makanan, pakaian dalam situasi darurat ini. Untuk mereka duduk sementara dalam keadaan semi selesa, berbanding duduk dalam rumah yang berlumpur, lembap yang dipenuhi bakteria kuman, tiada elektrik dan air untuk bersihkan rumah.
    Minta viralkan idea ini dan sumbangan boleh bgtau kami. Tq

No comments:

Post a Comment