Tuesday 6 December 2011

MD 37

MyDiary (37)
06/12/2011
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Perhimpunan Agung UMNO telah selesai. Satu perhimpunan yang boleh dikatakan sangat berjaya. Kehadiran luar biasa orang-orang UMNO pada perhimpunan kali ini telah menyebabkan ianya dianggap sebagai tanda jelas bahawa PRU13 ini akan menyaksikan penglibatan semua pihak secara total. Orang-orang UMNO dari seluruh negara datang berduyun-duyun ke PWTC setiap hari tanpa jemu walaupun mereka tahu mereka boleh sahaja mengikuti perkembangan perhimpunan melalui kaca tv atau radio di rumah. Mereka datang kerana didorong semangat juang yang tinggi untuk mempertahankan parti yang mereka kasihi.

Pada kebiasaannya, dihari terakhir perhimpunan berkuranganlah sedikit orang ramai yang masih tinggal tetapi pada kali ini saya sendiri agak terkejut apabila melihat orang ramai masih tetap bersesak-sesak di dalam kawasan bangunan PWTC.

Saya melihat tentang sesuatu yang sangat diperlukan oleh UMNO untuk pilihanraya ini. Saya melhatnya sebagai sesuatu yang paling diperlukan jika orang-orang UMNO masih mahu mempastikan bahawa parti ini kekal memerintah negara. Ianya bukan semata-mata kiraan undi atau jumlah kerusi sahaja tetapi ianya ialah perpaduan dan semangat kerjasama erat dikalangan pemimpin parti disemua peringkat. Inilah sebenarnya maksud yang tersirat sepertimana yang dilaung-laungkan oleh YAB Presiden dan YAB Timbalan Presiden parti dalam setiap ucapan mereka.

Setiap seorang guru mengajar subjek tertentu manakala subjek-subjek lain akan dajar oleh guru-guru yang lain pula. Tidak ada seorang guru yang mengajar kesemua subjek. Begitu jugalah dengan kepimpinan parti politik. Setiap seorang pemimpin mempunyai bidang tanggungjawabnya secara khusus manakala bidang-bidang lain akan ada pula pemimpin lain yang bertanggungjawab keatasnya.

Semua subjek adalah berkaitan dan semuanya akan dinilai markahnya di dalam peperiksaan untuk menentukan markah keseluruhan pencapaian pelajar itu. Begitu jugalah dengan bidang tanggungjawab setiap pemimpin politik. 

Setiap seorang guru itu mahir dalam subjek beliau sebagaimana juga guru-guru lain yang mahir dalam subjek-subjek yang lain. Oleh itu, tiadalah mana-mana guru yang akan mempertikai kemahiran guru-guru lain kerana mereka semua adalah seperti sebuah pasukan tenaga pengajar yang ditugaskan untuk melahirkan pelajar-pelajar yang berjaya sekaligus mengharumkan nama sekolah di mana mereka mengajar itu.

Begitu jugalah dengan saf kepimpinan parti politik. Sebagai contoh, Ketua UMNO Bahagian adalah pengetuanya sementara Timbalan dan Naibnya sebagai PK Pentadbiran dan PK HEM. Di bawah mereka ramailah guru-guru lain mengikut gred dan kelayakan masing-masing. Walaupun berlainan pangkat dan gred, mereka semua mahu supaya semua pelajar sekolah itu lulus dengan cemerlang dan sekolah itu mencapai kedudukan terbilang. Cuba bayangkan bagaimana hasrat itu boleh dicapai jika sekiranya tiada kesefahaman diantara Pengetua dan PK Pentadbirannya?

Oleh itu, semua penjawat parti seharusnya sudah lama sedar dan tahu akan tanggungjawab masing-masing dan jangan sekali-kali cuba mempertikai tanggungjawab orang lain sepertimana guru-guru yang tidak mempertikai tanggungjawab guru-guru yang mengajar subjek lain. Apalagi jika kita sendiri pun tidak melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan.

Anda sendirilah dahulu sayangi parti melebihi orang-orang UMNO lain yang telah pergi ke Perhimpunan Agung itu padahal mereka tidak pun memegang sebarang jawatan parti. Kalau mereka hendakkan supaya parti menang, apakah munasabah jika anda sendiri masih enggan merapatkan saf dan setia kepada kepimpinan tertinggi parti? Seolah-olah ada guru yang tidak mahu sekolahnya mencapai kecermerlangan?  

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak

No comments:

Post a Comment