Wednesday 7 December 2011

MD 39


MyDiary (39)
08/12/2011
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Kedua-dua parti UMNO dan PAS sedang menyusun dan mengatur strategi akhir pilihanraya masing-masing. UMNO akan menyerang dan menepis habis-habisan. Begitu jugalah PAS.

Kempen rumah ke rumah akan kembali menjadi aktiviti utama selain daripada ceramah dan lain-lain program atau kaedah dan cara.

Masing-masing pihak sedang menyusun dan mengemaskini isu-isu kempen yang dirasakan boleh memancing undi. Jentera pilihanraya masing-masing pihak juga sudah hampir bersedia sepenuhnya.

Kalau di Kelantan, UMNO / BN dianggap sebagai parti pembangkang tetapi di peringkat pusat PAS / PR adalah pembangkang. Oleh itu orang mengambil pendekatan untuk menganggap PAS / PR sebagai pembangkang kerana itulah yang terlebih besarnya perebutan kuasa politik tanah air nanti.

Walau bagaimana pun saya tidak berminat untuk membincangkan apa-apa di peringkat pusat kerana hendak memberikan tumpuan kepada pilihanraya di peringkat parlimen Pasir Puteh serta DUN Semerak di mana saya akan membuang undi bersama ahli keluarga.

Buat pada masa ini, jika saya ingin menyentuh tentang soal isu tempatan, ianya bukanlah merupakan sesuatu yang sulit tetapi banyak perkara sudah diketahui umum. Mengikut tinjauan, banyak isu-isu yang akan diketengahkan nanti oleh pihak jentera parti UMNO Pasir Puteh tetapi sudah tentulah penekanan akan diberikan terhadap beberapa isu yang mempunyai kepentingan asas terhadap orang ramai atau rakyat.

Sebagai contoh, saya yakin sudah tentulah isu pembahagian tanah kerajaan negeri akan diketengahkan oleh BN terhadap PAS nanti di Pasir Puteh. Ini adalah kerana umum sudah mengetahui bahawa terlalu banyak pembahagian yang dilakukan tidak dengan secara adil dan telus oleh wakil-wakil rakyat negeri ini. Pembahagian ini melibatkan ahli-ahli keluarga dan kroni bahkan ada yang diberikan melebihi keperluan.

Saya melihat peluang untuk BN menyatakan kesediaannya secara terbuka bahawa jika BN diberikan mandat untuk memerintah negeri Kelantan semula, tanah-tanah yang telah disalahbahagikan ini akan diperbetulkan semula pembahagiannya. Mana-mana tanah kerajaan yang telah diambil mana-mana orang perseorangan secara berlebihan itu akan dipindahmilik kepada kerajaan negeri melalui proses undang-undang yang sewajarnya dan diagih-agihkan semula kepada rakyat yang berhak dan layak secara adil, telus dan saksama. Saya yakin ramai lagi rakyat Pasir Puteh yang telah dinafikan hak mereka sepanjang pemerintahan kerajaan PAS.

Ini hanyalah sebagai contoh.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak   

No comments:

Post a Comment