Wednesday 16 November 2011

MD 34


MyDiary (34)
17/11/2011
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Ramai yang berkata bahawa kerja untuk ‘merebahkan’ YB Wan Hassan di dalam pilihanraya umum ini nanti adalah payah. Marilah siapa pun. Mereka berkata pengaruh YB Wan Hassan sangat kuat di DUN Semerak.

Cakap secara bisik-bisik ini bukan daripada orang-orang PAS tetapi daripada orang-orang UMNO sendiri. Mereka mengakui kekuatan yang ada pada YB Wan Hassan. Saya sekadar mendengar sahaja.

YB Wan Hassan kuat mungkin tidak boleh dinafikan. Beliau adalah seorang wakil rakyat yang sentiasa aktif sejak sedari dulu lagi. Selepas BN kalah 5-0 di seluruh Pasir Puteh dalam PRU12, beliau telah mengambil kesempatan sepenuhnya dengan menjalankan berbagai kegiatan politik untuk memperkukuhkan kedudukannya. Sudah tentulah sebagai seorang wakil rakyat dan dengan kerajaan negeri yang memerintah, beliau mempunyai banyak kesempatan dan peluang untuk melakukan banyak aktiviti dan program politik berbanding dengan pemimpin UMNO.

Saya melihat perkembangan politik di Semerak bukan berpandukan kepada pendapat orang ramai seperti itu. Secara zahirnya memang YB Wan Hassan aktif dan dianggap sentiasa mengambil berat atau ‘cakna’ terhadap rakyat. Sudah tentulah itu adalah tugas dan tanggungjawab biasa seorang wakil rakyat. Yang saya lihat ialah apakah benar-benar beliau berada di dalam zon selesa hanya disebabkan oleh rajinnya beliau melakukan kerja-kerja wakil rakyatnya itu? Apa bezanya dengan wakil rakyat BN yang terdahulu yang juga melakukan kerja-kerja yang sama seperti itu?

Saya menganggap siapa sahaja yang menjadi wakil rakyat sebagai orang yang ‘bekerja’. Mereka bekerja seperti itu kerana sememangnya itulah kerja dan tugasnya.

Dalam soal sokongan terhadap sesebuah parti, saya akhirnya menemui kemuncak kefahamannya melalui pengalaman. Setiap orang yang menganggotai sesebuah parti politik sebagai ahlinya yang sah adalah seharusnya menyokong parti itu tanpa soal. Ini telah saya sedari apabila saya sendiri melakukan kesilapan cuba mempelopori gerakan menyokong seseorang calon tanpa mengambilkira parti. Saya mengingatkan diri saya tentang keperluan memilih pemimpin yang baik dikalangan kita sepertimana yang dianjurkan agama.

Namun, apabila saya sedar bahawa saya telah sentiasa keliru untuk mengundi seseorang disebabkan rekod peribadinya yang yang tidak meyakinkan, saya mula merasa bahawa adalah lebih baik perhatian politik saya diberikan tumpuan kepada anggapan bahawa semua parti politik yang meletakkan calonnya sebagai sama sahaja.

Jika PAS mencanangkan bahawa parti itu sahaja yang memperjuangkan Islam di negara ini, kenapa tidak dipastikan supaya calon yang diletakkannya terdiri daripada orang yang benar-benar bersih rekod peribadinya?  

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak.

No comments:

Post a Comment