Tuesday 15 November 2011

MD 33

MyDiary (33)
15/11/2011
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

‘AbeLek RM’ menjadi topik hangat yang diperbincangkan pada masa ini di Pasir Puteh. Ada yang memuji tak kurang juga yang mengutuk. Ada yang mengenali saya tak kurang juga yang tidak. Namun, tulisan-tulisan saya yang terkini tetap mendapat perhatian orang ramai terutamanya ahli-ahli UMNO yang aktif berpolitik.

Ini adalah disebabkan sikap saya yang dianggap telah berubah. Kalau dulu saya dianggap sebagai sangat lantang mengkritik Ketua Bahagian dengan kepimpinannya, tetapi sekarang saya dianggap sudah melakukan ‘swing’ menyokongnya pula. Kepada orang-orang yang sememangnya dipihak Ketua Bahagian, mereka amat mengalu-alukannya tetapi bagi mereka yang tidak, ianya dianggap sebagai sesuatu yang pelik dan menghairankan. Bahkan ada juga diantara mereka yang telah awal-awal mengutuk, mengeji dan menghina saya dengan berbagai-bagai tuduhan dan tohmahan. Apalagi jika orang itu bukan seorang ahli UMNO seperti saya.

Kepada mereka yang menyetujui tindakan saya ini, saya ucapkan ribuan terima kasih. Kepada mereka yang tidak, saya tidak mengambil kisah terhadap segala tohmahan dan tuduhan palsu yang telah sengaja direka-reka untuk memalukan saya. Ini adalah kerana saya tahu mereka tidak faham dengan sebenar-benar faham tentang politik. Ada diantaranya berpelajaran tinggi tetapi itu tidak bermakna mereka faham dan boleh bertahan di dalam arena politik.

Saya ingin mengambil sedikit kesempatan untuk memaklumkan kepada para pembaca bahawa sikap saya ini adalah sesuatu yang ‘normal’ bagi sesiapa yang benar-benar faham tentang politik. Kefahaman ini hanya mampu diperolehi jika seseorang itu melalui pengalaman berpolitik atau mengikuti perkembangannya dalam berbagai-bagai situasi yang mencabar serta aktif diperingkat akar umbi selain daripada sentiasa mempunyai hubungan yang baik dengan pucuk kepimpinan parti.

Betul, saya sangat lantang dalam tulisan-tulisan awal saya mengkritik kepimpinan UMNO Bahagian Pasir Puteh. Namun, itu tidak sekali-kali bererti saya membenci sesiapa diantara mereka termasuk Ketua UMNO Bahagian sendiri. Saya mengkritik bukan kepada individunya tetapi saya mengkritik ‘kepimpinannya’. Ini bermakna, dalam konteks UMNO Bahagian Pasir Puteh, saya mengkritik Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh bukan pemegang jawatan itu secara peribadi. Ini seterusnya bermakna bahawa saya tidak kisah siapa yang memegang jawatan itu kerana saya tetap akan mengkritiknya juga. Berkebetulan pada masa ini, Cikgu Zawawi Othman yang menjawat jawatan itu, maka Cikgu Zawawi Othmanlah yang menjadi sasaran saya.

Oleh hal yang demikian, apabila saya ‘swing’ untuk menyokong semula Ketua UMNO Bahagian, ini sebenarnya bermakna saya menyokong semula Cikgu Zawawi kerana beliau ialah Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh semata-mata kerana saya ialah ahli parti.

Saya bukan menyokong Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh kerana beliau ialah Cikgu Zawawi Othman.

Oleh,

Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak.

No comments:

Post a Comment