Friday 28 December 2012

Artikel Pilihan

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151221881248751&set=a.394188433750.170561.210239163750&type=1&theater

Hutan Simpan Sungai Relai kini botak licin digondol Komunis DAP, sampai licin dikerjakan oleh Nga Komeng dan Ngeh Kongkang..ngeeeeeee!!! hihih

Sebahagian besar daripada kira-kira 4,000 hektar(10,526 ekar) kawasan Hutan Simpan Sungai Relai dekat sini, gondol dipercayai ditebang syarikat perladangan dikuasai Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming. 

Kawasan balak berkenaan yang ditebang sejak Mac lalu, dikatakan akan ditanam dengan sawit, tetapi sehingga kini belum diusahakan.

Kegiatan balak aktif pada tahun lepas dan terhenti sejak april. Nilai hasil kayu balak mencecah RM30juta sudah habis ditebang bersih sehingga menimbulkan pencemaran dan hakisan kepada tanah.

Kegiatan pembalakan itu didakwa menyebabkan pencemaran termasuk Sungai Relai yang kotor. Air Sungai Relai juga dikatakan mengalir hingga ke Tasik Kenyir.

Kegiatan ini tidak diketahui oleh kebanyakan rakyat Kelantan kerana berlaku di kawasan yang kurang dikunjungi oleh orang ramai. Hanya beberapa pegawai yang terlibat sahaja yang tahu termasuk Nik Aziz yang meluluskan kawasan tersebut digadaikan kepada cina DAP selama 70 tahun.

Ada juga rakyat bertanya kepada pihak pemerintah tentang tanh ini, mereka menjawab untuk ladang ladang rakyat. Kononnya Ladang hanya untuk rakyat Kelantan sahaja.

Menariknya lagi tanah seluas 10,526 ekar ini juga dipercayai merupakan sebahagian kecil dari projek Ladang Rakyat yang meliputi keluasan melebihi 80,000 ekar tanah yang kesemuanya terletak di Hulu Kelantan.

Ladang Rakyat atau lebih tepat lagi digelar sebagai Ladang Air Mata Rakyat oleh penduduk Kelantan khususnya di Selatan negeri ini, diwujudkan konon untuk membangunkan ekonomi rakyat. Hakikatnya, hanya segelintir yang mendapat manfaat khususnya ahli dan penyokong PAS yang rapat dengan kepimpinan negeri.Hasil bumi yang bernilai beratus juta ringgit lebih banyak mengalir kepada para kroni dan syarikat milik cina DAP dan Cina Singapura. Malang sekali rakyat negeri hanya mampu terlopong menangis mengenangkan nasib diri dikhianati Kerajaan Negeri yang hanya pandai menabur janji dicapati.

Rakyat marhaen yang berpuluh tanah meneroka tanah untuk mencari sesuap nasi sehingga sekarang gagal memiliki walau seekar tanah pun, namun pemimpin Cina DAP yang hanya menyokong perlantikan MB PAS bagi negeri Perak selepas PRU 2008 pula tersengih gembira menikmati laba keuntungan.

Jika langkah memberi tanah dan kawasan konsesi balak ini dilakukan oleh Kerajaan BN nescaya huru-haralah suara-suara bantahan dari pemimpin PAS dan sekutunya mempertikaikan kenapa tanah negeri yang diamanahkan oleh rakyat kini menjadi milik kroni BN.

Mungkin ada yang sanggup bergelimpangan membuat demonstrasi sehingga berhar-hari selagi kerajaan tidak menjawab isu tanah. Tidak habis dengan itu mereka membuat hari kebangkitan rakyat yang kononnya telah ditindas dengan zalim.

Tetapi kini berlaku kepada kerajaan Pas dibawah pimpinan Nik Aziz, kenapa semua diam membisu termasuk Nik Aziz sendiri. selama ini mereka sering menuduh UMNO zalim terhadap rakyat, bila kena pada batang hidung mereka, terus diam membisu.

Setelah tiada lagi isu yang hendak dijadikan sebagai peluru kepada Umno/BN mereka mencipta satu lagi isu iaitu 'Kalimah Allah'. Isu Kalimah Allah hanya dilihat mahu mengalih pandangan masyarakat dari isu tanah.

Mereka mempergunakan Guan Eng untuk mendesak kerajaan Persekutuan bagi memberi kebenaran Kristian menggunakan kalimah Allah. Pas terus berlakon kononnya mempertikaikan desakan Guan Eng atau 'Khalifah Umar Abdul Aziz' untuk Pas.

No comments:

Post a Comment