Friday 15 June 2012

MyDiary 57

MyDiary (57)
16 Jun 2012
(Saya akan sentiasa mengulangi peringatan kepada para pembaca bahawa semua pendapat atau pandangan adalah semata-mata pendapat dan pandangan peribadi saya sepenuhnya selaku seorang ahli UMNO biasa diperingkat akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik atau matlamat peribadi tetapi tetap bercita-cita supaya BN kembali memerintah negeri Kelantan dalam PRU ke-13 nanti. Saya tidak kisah samada artikel saya diambil kisah atau pun tidak kerana apa yang penting bagi saya ialah menulis dan menyampaikan. Saya juga tidak terikat dengan mana-mana pihak atau mana-mana individu dan tidak pernah mengambil upah dari mana-mana pihak atau mana-mana individu untuk tujuan ini)

Sikap kita jelas iaitu sebagai ahli UMNO kita tidak boleh atau ikut mana-mana sekali pun pangkah selain dacing atau BN, tetapi itu sikap orang2 seperti kita. Tidak semestinya sikap seperti ini ada pada generasi baru walaupun mereka ahli UMNO juga.

Saya ingin mengambil contoh anak-anak saya sendiri. Sekarang, untuk PRU13 ini saya ada 5 orang anak yang akan mengundi dan semuanya sudah menjadi ahli UMNO tetapi mereka tidak pasti akan mengundi UMNO atau pun tidak kerana mereka tidak pernah dihubungi dan tidak pernah kenal mana-mana pemimpin UMNO PP.

Sebaliknya, YB Wan Hassan tidak putus-putus sentiasa menghubungi mereka baik secara sms atau telefon atau menghantar kad ucapan dan jemputan hariraya termasuk juga melawat mana-mana daripada mereka apabila ada yang sakit masuk wad, sedangkan pemimpin UMNO langsung tidak mahu bertanya khabar dan ambil tahu walaupun dimaklumkan oleh seseorang yang lain.

Selama 3 tahun lebih yang lepas, anak-anak saya menerima 3 kad ucapan hariraya dan 3 jemputan jamuan hari raya yang berturut-turut daripada  YB Wan Hassan tetapi sekali pun tidak pernah menerima apa-apa ucapan dari mana-mana pemimpin UMNO terutama dari Ketua Bahagian sendiri. Begitu jugalah anak saya yang sakit masuk wad ICU, YB Wan Hassan sanggup pergi sejauh Sg Buluh melawatnya tetapi tiada pemimpin UMNO yg bertanya khabar, jauh sekali hendak melawat (kecuali DKMN) padahal adik saya sendiri ada memaklumkannya.

Oleh itu, bila saya tanya anak-anak saya “mu nak pangkah sapa, dia orang jawab, kita nak pangkah hak kenal lah abah, sebab kita bukan reti pun politik2 ni”, dan generasi seperti anak-anak saya ini ramai di dalam kawalan dan genggaman YB Wan Hassan.

Itulah kemampuan YB Wan Wan Hassan dan mungkin itulah juga sebabnya maka beliau telah dilantik oleh PAS Pusat sebagai Ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Pengundi Luar Malaysia di bawah Pengerusinya Dr Hatta Ramli. Ini bermakna bahawa di Kelantan dialah juga ketuanya dan sepatutnya UMNO PP mengambil berat tentang perkara ini dan membuat sesuatu yang berkesan dalam percubaan untuk menarik semula pengundi-pengundi luar ini kepada UMNO kerana di Semerak sahaja ada 1,800 pengundi luar dan dianggarkan 2/3 mengenali YB Wan Hassan tetapi tidak mengenali langsung siapa Cikgu Awi.

Oleh itu, ungkapan "Asal UMNO Ambo Pakoh" bukanlah sesuatu yang praktikal dan ianya hanyalah slogan tajaan ‘pejuang-pejuang maya’ UMNO Bahagian PP untuk menghiasi ruangan Facebook sahaja.


Oleh,
Wan Ab Malek Bin Wan Noh
No Ahli UMNO 03924693
Semerak

No comments:

Post a Comment