Sepertimana ibubapa-ibubapa yang lain juga, saya pun mempunyai anak-anak yang belajar di Institusi Pendidikan Tinggi Awam atau IPTA dan anak-anak saya ini belajar dengan pembiayaan pinjaman PTPTN. Apabila mereka tamat belajar, mereka dikehendaki membayar balik hutang mereka sepertimana yang telah ditandatangani dalam perjanjian dan bayaran balik adalah secara bulanan jika mereka bekerja. Pembayaran balik ini sudah tentulah merupakan sesuatu yang lumrah dan biasa kerana ianya adalah ‘pinjaman’. Setiap apa yang dipinjam walau kayu api pun harus dibayar balik apalagi jika yang dipinjam itu ialah wang dan semua orang tahu hal ini. Tujuan penubuhannya pada tahun 1997 sememangnya baik. Negara yang mempunyai rakyat berpendidikan tinggi sudah tentulah lebih baik berbanding dengan negara yang tidak.
Menyentuh isu ini saya
berpendapat bahawa dalam negara kita ada dua golongan rakyat. Satu golongan
ialah ibubapa-ibubapa yang kaya atau berada manakala yang satu lagi miskin atau
kurang berada. Golongan kaya tiada masalah untuk melengkapkan anak-anak mereka
dengan pelajaran tinggi manakala golongan miskin perlu dibantu pembiayaannya.
Golongan kaya terdiri dari mereka yang bergaji besar atau berniaga besar
manakala golongan miskin terdiri dari mereka yang bergaji kecil atau berniaga
kecil-kecilan termasuk juga orang-orang kampung yang bekerja sendiri tanpa
pendapatan yang tetap seperti saya.
Apabila anak-anak dari
keluarga berada tamat belajar dan bekerja, mereka tidak perlu memikul sebarang
beban membayar balik apa-apa hutang kerana pembiayaan oleh ibubapa mereka
terlangsai secara otomatik. Bahkan ada diantara mereka terus dibantu lagi jika
mereka ingin memulakan perniagaan. Nasib mereka sungguh bertuah kerana
dilahirkan dalam keluarga berada. Segala-galanya mudah dan mewah sejak dari
kecil sehinggalah dewasa dan berumah tangga.
Jauh disebelah sudut yang
berasingan pula, anak-anak dari keluarga miskin terpaksa memikul beban membayar
balik hutang kerana pembiayaan pelajaran keatas mereka adalah dari kerajaan
atau pemerintah. Bahkan ada diantara mereka terpaksa membantu adik-adik yang
lain pula yang masih belajar kerana kemiskinan hidup ibubapa mereka. Mereka
kurang bernasib baik kerana dilahirkan dalam keluarga miskin. Segala-galanya
susah dan payah sejak dari kecil sehinggalah dewasa dan berumah tangga.
Anak-anak orang berada kalau
tidak bekerja pun tidak apa selepas tamat belajar. Ibubapa mereka masih mampu
menyara mereka. Anak-anak orang miskin pula terpaksa bekerja sebaik sahaja
tamat belajar kerana memerlukan wang untuk hidup dan membayar hutang PTPTN.
Apa yang menjadi masalah
keatas mereka ialah bukan senang untuk mendapat pekerjaan yang membolehkan
mereka membayar balik hutang itu pada masa sekarang ini. Apa lagi hendak membantu adik-adiknya yang
lain. Ramai diantara mereka terpaksa menganggur kerana ketiadaan peluang
pekerjaan untuk mereka. Akhirnya mereka pun sanggup menerima apa jua pekerjaan
walaupun gaji yang ditawarkan sangat rendah dan tidak sepadan dengan tarap
kelulusan yang diperolehi mereka. Sekurang-kurangnya bolehlah membantu keluarga
untuk belanja dapur dan bil api serta air tetapi tidak cukuplah untuk membayar
balik hutang PTPTN.
Oleh yang demikian, apabila
kita mendengar bahawa kerajaan berura-ura hendak mewujudkan satu modul
berbentuk ‘tekanan’ atau ‘paksaan’ keatas mereka supaya pinjaman itu dibayar balik
juga tanpa mengambilkira samada pelajar-pelajar ini mampu atau pun tidak, saya
rasa itu adalah satu tindakan yang kurang wajar dan tidak adil. Pelajar-pelajar
dalam kategori keluarga seperti ini sepatutnya pembiayaan pelajaran mereka pun
diberikan secara percuma melalui ‘scholarship’ atau ‘financial aid’. Mereka
adalah juga aset yang bernilai yang akan menjadi pemangkin kepada pertumbuhan
ekonomi dan kemajuan negara pada masa depan. Yang membezakan mereka hanyalah
kemiskinan keluarga sedangkan taraf pemikiran dan kemampuan tetap sama dengan
mereka yang datang dari keluarga berada.
Saya ingin mencadangkan
supaya sistem pembiayaan pelajaran oleh kerajaan keatas pelajar-pelajar miskin
dikaji semula sekali lagi. Berpatah balik kepada sistem lama bukan bererti
undur ke belakang. Sistem lama lebih baik dan lebih berkesan kerana pembiayaan
kerajaan keatas pelajaran-pelajar miskin secara peruma menepati citarasa
sebenar majoriti rakyat.
Membelanjakan banyak wang
negara untuk tujuan membekalkan pelajaran sehingga kepada tahap pelajaran
tinggi secara percuma kepada rakyat miskin adalah sesuatu yang sememangnya
menjadi tanggungjawab asas pemerintah kecualilah
negara pun miskin juga dan pemerintah sendiri pun tidak berpelajaran.
No comments:
Post a Comment