PT3 sudah dilaksanakan dan hasilnya sudah pun diketahui. Samada keputusannya sudah dijangka begitu atau pun tidak, tidaklah pula dapat sesiapa pun memperkatakannya.
Kalau benih padi, ianya adalah benih
baru yang telah membuahkan hasil padi yang pertama. Benih baru ini sudah
tentulah dibuat kajian dan ujikaji terlebih dahulu sebelum diluluskan dan
diedarkan kepada petani. Kajian keatasnya pula sudah tentulah semata-mata bagi
tujuan menaikkan mutu padi dan menambahkan jumlah hasil tanaman setiap hektar.
Begitulah juga dengan PT3 yang baru
diperkenalkan ini. Namun, ianya bukanlah seperti benih padi yang boleh dibuat
ujikaji atau ‘experiment’ keatas pelajar-pelajar. Peperiksaan dan keputusan
yang baru lalu itulah ujikaji dan hasil pertama yang diperolehi.
Sememangnya ia nampak seolah-olah
gagal. Bahkan ada ibubapa yang mendakwa bahawa anak-anak merekalah yang menjadi
mangsa pertama kepada sistem yang baru ini. Mereka membayangkan bahawa jika
sistem lama dikekalkan, anak-anak mereka ini sepatutnya lulus dengan lebih
cemerlang lagi.
Saya tidak boleh mengulas secara
lebih mendalam dalam hal ini kerana saya bukan pakar peperiksaan. Walau
bagaimana pun, sebagai seseorang yang telah pernah melalui zaman peperiksaan
‘subjective’, maka saya tetap bersetuju dan menyokong penuh perubahan yang
dilakukan ini. Pada saya, dengan cara inilah sahaja murid-murid akan dapat
dididik dan diasuh supaya berfikir. Mereka diperlukan berfikir dan faham
sebelum menjawab sebarang soalan bukan lagi mengambil jalan mudah hanya dengan
meneka dan mengagak sahaja.
Ini bermakna murid-murid harus
belajar mengasah fikiran dan menajamkan tumpuan terhadap pelajaran. Inilah
‘pentaksiran’ yang boleh menentukan tahap dan mutu pemikiran seseorang murid.
Sistem ini juga bukan bermakna hanya murid-murid yang pintar sahaja boleh
menjawab semua soalan-soalan dengan baik dan lancar. Murid-murid biasa dari
sekolah-sekolah biasa pun boleh juga berbuat demikian jika mereka sentiasa
memberikan sepenuh perhatian dari awal-awal lagi terhadap apa yang diajar guru
dalam kelas dan rajin serta tekun membuat ulangkaji di rumah. Sistem lama tidak
begitu kerana jika bernasib baik, murid
yang kurang pintar atau pemalas pun boleh juga lulus dengan cemerlang.
Oleh itu, saya ingin menasihatkan
para ibubapa supaya bersabar. Setiap yang baru sudah tentulah dirasakan ‘kekok’
pada permulaannya. Selepas beberapa tahun, ianya sudah tentu akan menjadi kebiasaan.
Kepada Kementerian Pelajaran pula,
teruskanlah dengan PT3 ini. Sistem peperiksaan seperti ini sangatlah baik untuk
melahirkan generasi yang boleh berfikir. Bila rakyat lebih ramai boleh
berfikir, negara pun menjadi lebih maju, produktif dan berkualiti.
Oleh itu, GPMB adalah juga ‘A New
Generation’.
No comments:
Post a Comment